Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. Ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát. Engedélyezem
Termékek Menü

Stressz mentes diéta - Életmódváltás indul! 6# : Néhány fontos tény a folyadékfogyasztásról! Iszol eleget?

Stressz mentes diéta - Életmódváltás indul! 6# : Néhány fontos tény a folyadékfogyasztásról! Iszol eleget?

Néhány fontos tény a folyadékfogyasztásról! Iszol eleget?

Az egészséges étrend része a megfelelő minőségű és mennyiségű folyadékfogyasztás. Fontos téma, nem csak diétázóknak!

 

"... Fogyni kellene, mozogni kellene! Legyen több energiám, kevesebb stressz! "

Örökös dilemmák, melyek legtöbbünk fejébe időről időre befészkelik magukat.  Legnagyobb probléma, hogy mindezt egyszerre szeretnénk elérni, aminek legtöbbször kudarc  a vége. Mit tehetünk?

Van egy rossz hírünk, tartós eredményt életmódváltással tudsz csak elérni!

De van jó hírünk is, nem is olyan nehéz ez, ha pár aprónak tűnő dolgot változtatsz a mindennapjaidba. Új sorozatunkban ehhez adunk most neked néhány hasznos infót és tanácsot!

 

6. Néhány fontos tény a folyadékfogyasztásról! Iszol eleget?

 

Az egészséges étrend része a megfelelő minőségű és mennyiségű folyadékfogyasztás.

Testünk több mint 50 %-át víz alkotja, ezért is kiemelten fontos a vízháztartás zavartalan működésének fenntartása! De nézzük csak részletesen hogyan is működik a rendszer.

 

A víz fontos szerepet játszik szervezetünk működésében, többek között biztosítja a vérkeringést, befolyásolja a vér megfelelő összetételét; szabályozza a vérnyomást; lehetővé teszi a tápanyagok, a salakanyagok és a gázok oldását, szállítását; biztosítja a szervezet állandó, belső hőmérsékletét; elősegíti az ízület megfelelő működését (ízületi folyadék).

A szervezet zavartalan működése akkor kiegyensúlyozott, ha a szervezetbe jutó és termelődő (folyadékfelvétel), valamint az onnan eltávozó víz (folyadékleadás) mennyisége a szervezetben egyensúlyban van. Ezt az egyensúlyi állapotot befolyásolják külső tényezők, pl. aktív sporttevékenység, a nehéz fizikai megterhelés, éghajlat, külső hőmérséklet, szaunázás, a táplálékkal szervezetbe jutó konyhasó mennyisége (mivel a konyhasó vízvisszatartó hatású); a szervezet megváltozott állapota (láz, hasmenés stb.), amelyek fokozzák a víz kiürítését a szervezetből.

Víz nélkül megemelkedik a szívfrekvencia és a testhőmérséklet, fontos tápanyagokat veszít a szervezet, és ezek kedvezőtlenül befolyásolják, jelentősen csökkentik a teljesítményt. A szervezet nem rendelkezik folyadékraktárakkal, a felesleges mennyiséget a vese hamar kiválasztja. Ha a vízháztartás egyensúlya megbillen, akár a vízfelvétel csökkenése, akár a vízleadás fokozódása miatt, a szervezet kiszárad (dehidráció). Már 2%-os folyadékvesztés esetén is csökken mind a fizikai mind a szellemi teljesítőképesség, megjelennek az első tünetek, fejfájás, koncentrálóképesség csökkenése, fáradság, szomjúság.

A szomjúságérzet a folyadékegyensúly fenntartásának egyik legfontosabb ingere, de tudatos folyadékpótlás esetén ne hagyatkozzunk csupán a szomjúságra, mivel testünk viszonylag „későn” jelzi, hogy folyadékra van szüksége, vagyis ha szomjasak vagyunk, az azt jelenti, hogy már rég innunk kellett volna.

Amikor iszunk, ne hagyatkozzunk csupán a szomjúságra. Módszeresen, tudatosan alakítsuk ki ivási szokásainkat, ügyeljünk a szilárd és folyékony táplálékok elfogyasztásának mennyiségére és arányára. Napi tevékenységünkbe iktatassunk hosszabb-rövidebb pihenőket, amit használjunk ki egy-egy pohár frissítő ital vagy lédús gyümölcs elfogyasztására, hogy a napi átlag 2,5 liter folyadékbevitel meglegyen, így biztosítva a vízháztartás egyensúlyát.

Egy egészséges felnőtt folyadékszükséglete átlagos igénybevétel mellett napi 2–2,5 liter, amely biztosítására a legalkalmasabb:

  • A jó minőségű víz és ásványvíz
  • A gyümölcsökből és zöldségekből készült ivólevek
  • A gyümölcstea és gyógytea
  • A tej és a folyékony tejtermékek
  • A levesek, a főzelékek, a mártások
  • A szilárd élelmiszerek (főként a lédús zöldségek, gyümölcsök)
  • Rendszeres fizikai aktivitásnál a sportitalok

Amit viszont kerüljünk vagy csökkentsük a mennyiségét:

  • Szénsavas üdítők
  • Cukrozott gyümölcslevek
  • Erős kávé
  • Alkoholos italok

 

Fogyókúra esetén

Fogyókúrázóknak fontos információ, már egy enyhe vízhiány is 3%-kal csökkentheti az anyagcserét.
A másik pedig, hogy a szomjúságot - gyakran tévesen - éhségnek érzékeljük. Vagyis ha nem iszunk eleget, akkor többet fogunk enni a kelleténél.

Amikor a szervezet úgy érzi, nem jut elegendő folyadékhoz, elkezdi a vizet visszatartani, ami puffadáshoz vezet, s így teltebbnek fogjuk magunkat érezni.

Miért kell - különösen egy fogyókúra alatt - sokat inni?

Bármely fogyókúra célja a tárolt zsírrétegek lebontása. Azonban fontos tudni, hogy a zsírégetés során, a zsír elhasználásával a zsírban tárolt savak és méreganyagok is felszabadulnak, és visszakerülnek a vérkeringésbe. Ilyenkor a szervezetnek jóval több folyadékra van szüksége ahhoz, hogy ezeket a mérgeket kellően felhígítsa és kimossa.

Ha a folyadékbevitel nem elegendő, egyrészt kellemetlen méregtelenítési tünetek jelentkezhetnek (fáradtság, fejfájás, szédülés...), másrészt a szervezet önvédelmi üzemmódba kapcsol, vagyis a savakat és méreganyagokat ismét zsírba burkolja, hogy azok ne károsíthassák a működését. Ennek eredménye pedig fogyás helyett zsírtárolás, vagyis hízás lesz.

A megfelelő folyadékbevitel alapvető fontosságú a jó egészséghez, ezért törekedjünk a kívánatos összetételű és mennyiségű folyadékfogyasztásra, amely mind szellemi, mind fizikai teljesítményünket pozitívan befolyásolja.

 

Forrás: www.antsz.hu, www.fogyas.info

 

Sorozatunk további cikkei:

Stresszmentes diéta - Életmódváltás indul! 2# : STOP Koplalás!

Stresszmentes diéta - Életmódváltás indul! 4# : "Úgy ennék egy kis csokit..."

Stressz mentes diéta - Életmódváltás indul! 7# : Melyik a neked való mozgásforma?