Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. Ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát. Engedélyezem
Termékek Menü
0

Gondolatok a Paleolit diétáról, a maglisztek kapcsán II.

Gondolatok a Paleolit diétáról, a maglisztek kapcsán II.

 

Előző cikkemet a paleolit étrend jellemzői, várható kedvező és kedvezőtlen hatásaival folytatom.

Hüvelyesek sem fogyaszthatók lektin- és fitoösztrogéntartalmuk miatt, s mert allergizálnak.

Tény, hogy a szárazhüvelyesek lektintartalma kiválthat immunreakciót, illetve emésztést gátló hatású, ám mindkét hatás semlegesíthető néhány órás áztatással és kellő idejű főzéssel (erre egyébként is szükség van a megfelelő puhaság és az élvezhetőség eléréséhez is). Nyersen valóban tilos hüvelyeseket fogyasztani. Ami a hormonműködést befolyásoló hatást illeti, fitoösztrogén csak a szójában található, ez nem indokolja az egyéb hüvelyesek (lencse, bab, borsófélék) kizárását az étrendből. Igaz, hogy a szójafehérje gyakran vált ki allergiás reakciót, éppen ezért kisgyermekeknek nem javasolt a fogyasztása. Sajnos a feldolgozott élelmiszerek (például felvágottak) javarésze tartalmaz(hat) szóját, ami megnehezíti az étrendből törtnő teljes kiiktatását.
Javasolt a szárazhüvelyeseket 10 napos periódusban 1-3 alkalommal enni. Szójafehérje-allergia gyanúja esetén ajánlott az alapos orvosi kivizsgálás és a szójamentes diéta tartása. Az egyéb hüvelyesek indokolatlan megvonása jelentős növényifehérje-, szénhidrát-, élelmirost-, magnézium- és kalciummegvonással jár együtt.

A burgonya nagy glikémiás indexe, szaponin-, szolanin- és lektintartalma miatt kerülendő.
Tény, hogy a burgonya fogyasztása gyorsan megemeli a vércukorszintet, ám ez az ételkészítés módjával is befolyásolható. Nem puhára főzve, nem felhabosítva készítve, hanem zöldségekkel és/vagy kevés zsiradékkal együtt lassabban szívódik fel, mérsékeltebb a vércukorszint-emelő hatása. Részesítsük előnyben a petrezselymes burgonyát, a főtt burgonya-párolt zöldségköret párosítást, s ritkábban együnk burgonyapürét! Tovább csökkenthető a glikémiás terhelés, ha egy nagy adag zöld salátát is eszünk mellé. Az egyéb összetevők tekintetében indokolatlan a félelem a káros hatásoktól, mivel a burgonyát jellemzően hámozva (a zöld részét, a szolanint kivágva) és hőkezelve fogyasztjuk.
Javasolt burgonyát 10 napos időszakban, legfeljebb 5 alkalommal fogyasztani.


Az étrend alapját a húsok, lehetőleg vadhúsok képezik, de tilos a feldolgozott húskészítmények fogyasztása.

Tény, hogy a hús teljes értésű fehérjeforrás, emellett számottevő ásványi anyagot, elsősorban vasat tartalmaz. Túlzó mennyisége azonban jelentős fehérje- és telítettzsírsav-felvételt jelent, amely káros lehet a vérzsírszintre, az ízületekre és a vesére. A felvágottfélék mérséklése követendő, ezek számottevő só- és egyéb adalékanyag-tartalma miatt.
Javasolt 10 napos intervallumban 6-10 alkalommal húst fogyasztani, legfeljebb 12-15 dkg-os egyszeri adagban.
 

Az étrend szorgalmazza a halfogyasztást.

A tengeri halak teljes értékű fehérjeforrások, emellett számottevő mennyiségű ómega-3 zsírsavat tartalmaznak.
Javasolt hetente legalább két alkalommal halat enni.

A zöldségek és gyümölcsök képezik az étrend szénhidrátforrását.
Tény, hogy a zöldségek és a gyümölcsök fontos vitamin-, ásványianyag- és élelmirostforrások, számottevő mennyiségű biológiailag aktív anyagot tartalmaznak, ezért rendszeres fogyasztásuk javasolt. Ám napi kb. 60-70 dkg sem alkalmas arra, hogy fedezze a napi szénhidrát- és energiaszükségletet. Túlzott mennyiségben fogyasztva puffadást okozhatnak, emellett a gyümölcsök esetében számolni kell a nagyobb cukortartalommal is.
Javasolt naponta többször (lehetőleg ötször), elsősorban idény jellegű zöldséget, gyümölcsöt tartalmazó ételeket enni, ebből legalább egyet nyersen.
 

Az étrendben ajánlott az olajok és zsírok fogyasztása, hiszen a csökkentett szénhidráttartalom mellett ebből származik az energia jelentős hányada.

Szem előtt tartják az ómega-6 zsírsavak mérséklését is, ezért elsősorban vajat, olívaolajat, kókuszzsírt használnak, valamint a kedvező zsírsavösszetételű olajos magvak és az ezekből készített lisztek, olajok rendszeres fogyasztására buzdítanak. Kerülendők a finomított és hidrogénezett növényi olajak.
Tény, hogy a hazai (és a nyugat-európai) étrendekben erősen eltolódott az ómega-6/ómega-3 zsírsavak aránya, emiatt indokolt a jó minőségre törekedni.
Javasolt a hidegen sajtolt olajok és olajos magvak rendszeres fogyasztása, ám ez nem feltétlenül kell, hogy együtt járjon az étrend összes zsírtartalmának növelésével.

Az étrendben kerülendők az egyszerű szénhidrátok (különböző cukrok, szirupok), de méz kis mennyiségben és nyírfacukor, stevia fogyasztható. Nem javasolt a mesterséges édesítőszerek használata sem.
Követendő a cukorfogyasztás mérséklése, ám a helyettesítő termékek (nyírfacukor, stevia) alkalmazásával nem csökken az édes íz iránti vágy. Célszerű lenne az ízlést áthangolni, egyéb ízeket előnyben részesíteni az édes helyett.
 

Az étrend javasolja a feldolgozott élelmiszerek fogyasztásának mérséklését.

Tény, hogy a nyersanyagok és a kevésbé feldolgozott élelmiszerek vásárlásával a felhasználó saját döntése és ellenőrzése alatt történik az ételek elkészítése, hozzáadott ízfokozók, állományjavítók, színezőanyagok nélkül, amely egészségesebb készterméket eredményezhet.

Kerülendő vagy mérséklendő az alkohol fogyasztása, amely örvendetes.


Összefoglalás


A palolit diéta egyaránt tartalmaz követendő és kerülendő előírásokat.
Főképp bizonyos élelmiszercsoportok teljes tiltása rejt magában veszélyt, mivel hosszú távon tápanyaghiányhoz vezet(het), és ennek talaján kialakulhatnak betegségek, illetve az esetleges táplálékallergiák, cöliákia tüneteinek elfedésével megnehezíti a diagnózist, és az idejében elkezdett szakszerű kezelést. A várható egészségi előnyök kis létszámú és rövid idejű kutatásokkal nem kellően megalapozottak, a tapasztalatok egyoldalúak.

Követendő a zöldségek és gyümölcsök, a tengeri hal fogyasztásának növelése, a glikémiás index csökkentésére való törekvés, a jó minőségű olajok előnyben részesítése, az ételek cukortartalmának csökkentése, valamint a feldolgozott élelmiszerek, kényelmi termékek csökkentése.
Ne feledjük, az étrend mellett az egészséges életmód része kell, hogy legyen a rendszeres testedzés is.
Tartalomhoz tartozó címkék: életmód diéta paleo