Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. Ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát. Engedélyezem
Termékek Menü
0

Gondolatok a Paleolit diétáról, a maglisztek kapcsán I.

Gondolatok a Paleolit diétáról, a maglisztek kapcsán I.

 

Egyre népszerűbbek a különféle maglisztek, készíthető liszt mákból, tökmagból, szőlőmagból és lenmagból (csíráztatott lenmagliszt) is. A magokból vagy magcsírákból hidegen sajtolással kipréselik az olajat, majd az így keletkező préselvényt finomra őrlik, így készül a magliszt.

Noha a maglisztek egyik előnye a búzaliszttel szemben, hogy gluténmentesek, így szélesítik a gluténérzékenyek termékpalettáját, mindig meg kell győződni róla, hogy ne is szennyeződhessenek gluténnel! A másik előnyük nagy rosttartalmukból adódik. Éppúgy felhasználhatók, mint a búzaliszt, alkalmas kenyerek, muffinok, sütemények sütésére. Számos alternatív étrendi irányzat kedveli, például a paleolit étrend követői és a vegánok, hasznosnak tartják a fogyni vágyók, de helyet kaphat a cukorbetegek diétájában is. Túlzott mennyiségben használva élelmirost- és fitinsavtartalma gátolhatja bizonyos ásványi anyagok felszívódását.

Tekintve, hogy a maglisztek a paleolit diéta terjedésével váltak egyre divatosabbá, itt az ideje, hogy megvizsgáljuk ezt az étrendet dietetikai szemmel is. A paleolit diéta étkezési elveit sokan követik, vélt vagy valós kedvező tapasztalatokra hivatkozva, sokan pedig ellenzik, tudományosan nem kellően megalapozott és gyakran egymásnak ellentmondó állításai miatt. A diéta elemzése több oldalas tanulmány lehetne, ezúttal az alapelveit, illetve ezek dietetikai vonatkozásait járom körül.
A paleolit elvek szerint az étrend kazein- és gluténmentes, kis szénhidráttartalmú. A különböző irányzatai bizonyos eltéréseket mutatnak, s az egészségre gyakorolt hatásokat bizonyító, tudományos kutatási eredmények is még váratnak magukra.

 

A paleolit étrend jellemzői, várható kedvező és kedvezőtlen hatásai


Az étrend tiltja a gabonafélék fogyasztását glutén-, gabona-agglutinin-, fitinsav- és nagy szénhidrát-tartalmuk miatt.
Tény, hogy a glutén az arra érzékeny személyeknél betegséget okozhat (cöliákiát, gluténérzékenységet), ami adott esetben egyéb, autoimmun betegségekkel (pl.: 1-es típusú cukorbetegséggel) társulhat, ám ez nem azt jelenti, hogy a glutén önmagában káros lenne. A gluténérzékenység genetikai alapon, provokációra kialakuló autoimmun betegség. Amennyiben felmerül a gyanúja, azonnali kivizsgálás, pontos diagnózis, és dietetikussal egyeztetett, szigorú, élethosszig tartó diéta szükséges.

A glutén étrendből történő indokolatlan megvonása azonban elfedheti a betegséget, illetve megakadályozza a diagnózist és az adekvát kezelést. Gluténérzékenység esetén nem elegendő ugyanis a gabonafélék kerülése, számos egyéb élelmiszer tartalmazhat glutént, akár nyomokban is. A búza agglutinin és a fitinsav sem okolható önmagában egyes betegségek kialakulásáért. Szintén divatos mostanában a szénhidrátok, pontosabban a gabonafélék (és a burgonya) radikális csökkentése, elsősorban a fogyni vágyók étrendjében. Az igaz, hogy ennek következtében jelentősen csökken az energiafelvétel, ám a gabonafélék indokolatlan korlátozása a bennük fellelhető vitaminok, ásványi anyagok és élelmi rostok hiányát eredményezheti.
Javasolt a fent említett betegségek gyanúja esetén az orvosi diagnózis mielőbbi felállítása, valamint a dietetikussal egyeztetett étrend szigorú betartása. Az egészséges táplálkozási irányelvek szerint ajánlott továbbá az alacsony glikémiás indexű, rostdús gabonatermékek fogyasztása.

A tej és a tejtermékek szintén tiltólistán szerepelnek, allergiát és puffadást, hasmenést okozó hatásuk miatt.
Az, hogy egy kisgyermek allergiás lesz-e a tejfehérjére, családi hajlam, környezeti tényezők és a korai hozzátáplálás függvénye. Kivizsgálása után szigorú diétával rövid idő alatt (1-2 év) kinőhető, csak ritkán marad meg nagyobb gyermek- vagy felnőttkorra. Noha egyszerűnek látszik a tej kiiktatása az étrendből (ez ugyanis a diéta alapja), a tejfehérjét igen sok élelmiszer tartalmazza összetevőként, akár nyomokban is. A diéta részeként gondoskodni kell a tej megvonásával járó tápanyagok (elsősorban a teljes értékű fehérje és a kalcium) pótlásáról is.
A tejcukorérzékenység (laktózintolerancia) általában a nagyobb gyermekeket és inkább a felnőtteket érinti. Nem indokolja a tejnek, tejtermékeknek a teljes tiltását, egyéni tűrőképesség függvényében diétával és/vagy enzimpótlással az érzékenység kezelhető. Laktózintolerancia átmenetileg is kialakulhat egy kisebb fertőzés, emésztőrendszeri gyulladás vagy épp egy antibiotikumkúra következtében.
A tej, tejtermékek ajánlott mennyisége naponta közel fél liter, 600 mg kalciumnak megfelelő mennyiség. Javasolt a betegségek gyanúja esetén a kivizsgálás és a diéta követése. A tej és tejtermékek indokolatlan és szakszerűtlen megvonása teljes értékű fehérje-, D-vitamin- és kalciumhiányhoz vezethet.

Az alapelvek vizsgálatát és a javaslatokat a következő részben folytatom. (Itt)
Tartalomhoz tartozó címkék: életmód gluténérzékenység paleo