Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. Ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát. Engedélyezem
Termékek Menü
0

Cukorbetegség és a diéta

Cukorbetegség és a diéta

 

A cukorbetegség kezelésének célja a jelentős vércukor-ingadozások elkerülése, a késői szövődmények csökkentése. A kezelés akkor hatásos, ha a beteg a gyógyszeres (inzulin) kezelés mellett betartja az étrendi előírásokat és rendszeresen edzi a testét.

Miért kell diétázni a cukorbetegnek?

Mivel az étkezések során elfogyasztott szénhidrátnak sejtekbe történő beépüléséhez inzulinra van szüksége, s ez cukorbetegeknél nincs vagy korlátozott mennyiségben áll rendelkezésre, vagy elválasztása késve indul meg, a szénhidrátfelvétel a vércukorszint túlzott megemelkedését eredményezi. A diétás kezeléssel ehhez az állapothoz kell alkalmazkodni. Cél a szervezet optimális tápanyagellátása és a normálishoz közeli vércukorszint biztosítása, túlsúlyosoknál a testtömeg normalizálása mellett.


A cukorbetegek étrendjének alapelvei

(Az alábbi leírás tájékoztató jellegű, nem helyettesíti az egyéni dietetikai konzultációt!)

A cukorbeteg étrendje csaknem megegyezik az egészséges táplálkozási ajánlásokkal, ám be kell tartani az egyénileg meghatározott energia- és szénhidrát mennyiséget. A diétában a kis glikémiás indexű nyersanyagok megfelelő konyhatechnológiai eljárással történő elkészítése javasolt, a kisebb vércukoremelő hatás, az elhízás és az érbetegségek megelőzése érdekében, kerülendők a gyors vércukoremelő hatású (nagy glikémiás indexű) ételek és italok.
 

1. Az étkezések gyakorisága

Javasolt a gyakori, azaz naponta ötszöri-hatszori étkezés az étkezéseket követő hiperglikémia mérséklése, a hipoglikémia elkerülése és a testsúlygyarapodás megelőzése céljából, de léteznek már olyan – szoros orvosi és dietetikusi kontroll mellett alkalmazható – készítmények, amelyek lehetővé teszik az étkezések számának csökkentését.
 

2. Az étrend összetétele

A helyesen összeállított cukorbeteg étrend legnagyobb részét szénhidrátok alkotják, amelynek – összhangban a gyógyszeres, illetve inzulinos kezeléssel, és figyelembe véve a szervezet inzulin érzékenységének napszakos ingadozásait – egész napi és étkezésenkénti mennyisége egyénileg meghatározott. A nyersanyagok pontos kimérésére grammos mérleg használata javasolt.
Ajánlott az étrend rosttartalmát növelni. Azon túl, hogy a rostok jelentős ballasztanyagként növelik a telítettség-, jóllakottságérzést, jelenlétükben a szénhidrátok lassabban, a zsírok kisebb mértékben szívódnak fel, javítva a szénhidrát-toleranciát, kedvezően befolyásolva a koleszterinszintet, csökkentve az elhízás, az érbetegségek kockázatát.
Előnyben részesítendők a rostokban gazdag kenyérfélék és péksütemények, a durum tészta és a barna rizs. Joghurtba, kefirbe keverve vagy salátákra, rakott ételekre szórva ABY BIO csíráztatott lenmag őrleménnyel is növelhető az ételek rosttartalma. A gabonafélék, gabonatermékek szénhidráttartalmát be kell számolni az adott étkezésbe.
Gyakori fogyasztásra ajánlottak a friss idényzöldségek, zöldségköretek, rakott és sűrített főzelékek, saláták, savanyúságok. A mérsékelt szénhidráttartalmú salátazöldségek korlátozás nélkül fogyaszthatók, míg a száraz hüvelyesek nagy szénhidrát- és energiatartalmuk miatt csak alkalmanként és kis mennyiségben, szénhidráttartalmuk figyelembe vételével javasolhatók.
Idénygyümölcsök napi rendszerességgel, több részre elosztva, szénhidráttartalmukat beszámítva, lehetőleg nyersen szerepeljenek az étrendben! Kerülendők a nagy szénhidráttartalmú aszalt gyümölcsök, a banán, szilva szőlő, valamint a cukros befőttek.
Egy nap maximum fél liter tej vagy annak megfelelő tejtermék javasolt, a napszakos inzulinérzékenység figyelembe vételével és szénhidráttartalmának beszámításával.
A napi fehérjeszükségletnek körülbelül a felét célszerű állati eredetű fehérjéből biztosítani. Ezek „rejtett” zsírt tartalmaznak, ezért javasolt a zsírszegény fajtákat, pl.: sovány sajt, zsírszegény tej, joghurt, kefir, túró, sovány hús és sonkafélék választani. Az állati eredetű fehérjék – noha nem emelik meg a vércukorszintet – nem fogyaszthatók mértéktelenül, hiszen terhelik az egyébként is szövődményeknek kitett vesét.
A tápanyagok közül a zsírnak a legnagyobb az energia értéke. Zsírszegény nyersanyagok választásával és zsírszegény konyhatechnológia alkalmazásával mérsékelhető az elkészített ételek zsírtartalma. A cukorbetegség szövődményeinek kitett szív- és érrendszer védelméért előnyben részesítendők a növényi eredetű olajak, különösen a hidegen sajtoltak, például: az olíva-, a szezám-, a tökmagolaj salátákhoz vagy a terápiás céllal alkalmazható ABY BIO Lenmag olaj, mert koleszterinmentesek és zsírsavösszetételük, ómega-3-tartalmuk kedvezőbb.


3. Mivel édesítsünk?

A cukor, a szőlőcukor és a méz helyett az édes íz pótlására számos alternatíva található a piacon. A mesterséges édesítőszerek nem tartalmaznak szénhidrátot, használatuk megengedett, éppúgy, mint a velük ízesített üdítőitaloké. A velük készült gyümölcstartalmú termékek (pl. lekvárok, gyümölcslevek) azonban a gyümölcs eredeti cukortartalma (fruktóz) miatt csak kis mennyiségben, a menü színesítésére alkalmazhatók. Fogyókúrázóknak nem, normál testsúllyal rendelkezőknek ritkán, mért mennyiségben, a szénhidráttartalmat beszámítva használhatók a cukoralkoholok és a cukorhelyettesítők. Ajánlott a csomagoláson lévő címkét figyelmesen elolvasni, amely tartalmazza a napi megengedett maximális mennyiséget, s érdemes tudni azt is, hogy egyes édesítőszerek nagyobb mennyiségben hasmenést okozhatnak.
Az édesítőszerekkel készült diabetikus készítmények csak alkalmanként, például kiránduláskor, ünnepekkor vagy akár az étrend színesítésére ajánlhatók, s szénhidráttartalmukat be kell számítani a napi összmennyiségbe.

Akinél cukorbetegséget diagnosztizálnak, konzultáljon dietetikussal, aki segítséget nyújt az étrend szakszerű és az egyéni igényeknek megfelelő összeállításában, a helyes nyersanyag-válogatásban és elkészítési módban, valamint az adagnagyságok meghatározásában.
Tartalomhoz tartozó címkék: egészség diéta cukorbetegség