Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. Ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát. Engedélyezem
Termékek Menü
0

Csíra, egy új élet kezdete

Csíra, egy új élet kezdete

 

A népgyógyászat számos kedvező hatást tulajdonít a csíráknak. A magok fajtájától függően némelyek az emésztést, illetve a szervezet „salaktalanító” folyamatait, mások az immunrendszer működését támogatják, léteznek gyulladáscsökkentők, sőt olyanok is, amelyek az idegrendszerre vannak jótékony hatással.

Noha kereskedelmi forgalomban számos csíra (brokkoli-, búza-, lucerna-, retek-, hagyma-, vöröskáposzta- és mungóbabcsíra stb.) és különböző fantázianéven csírakeverék (fitt csíra: 70% lucerna-, 20% búza-, 10% retekcsíra, pikáns csíra: 40% görögszéna-, 20% mungóbab-, 30% lencse-, 10% retekcsíra stb.) is kapható, mégis érdemes otthon elkészíteni. A vásárolt csírák egyrészt többe kerülnek, mint ha magunk készítjük el, másrészt a nagyüzemi gyártás magában rejti a hibák, illetve a szennyeződés lehetőségét is.

Néhány csíra tápanyagtartmáért kattintson ide.

A csíráztatás folyamatát két szakaszra oszthatjuk, az áztatásra, majd a csíráztatásra.


Első lépésként befőttesüvegben vagy lapos edényben tiszta vízben beáztatjuk a – lehetőleg biológiai gazdálkodásból származó – magokat, és sötét helyen, szobahőmérsékleten hagyjuk. Az áztatási idő a magok méretétől függően változik. Az apróbb magokat (például a káposzta, a retek, a mustár, a görögszéna magjait) négy–hat, a közepeseket (például az árpa-, a búza- és a rozsmagot) hat–nyolc óráig, míg a nagyokat (például a borsót, lencsét, babféléket) tíz–tizenkét óráig kell áztatni. Az időtartamot befolyásolja az éghajlat, az évszak és a hőmérséklet is.


A következő folyamat a csíráztatás. Az áztatott magokról leöntjük a vizet, majd alaposan leöblítjük a magokat. Egy nagyszájú befőttesüvegbe vagy lapos edénybe egy csészényi magot teszünk, s annyi vizet öntünk rá, hogy ellepje. Szűrőként tüllanyagot vagy gézt használunk, amit az üveg szájára erősítünk. Ezután leöntjük róla a vizet, átöblítjük, majd fejjel lefelé az edényszárítóra helyezzük az üveget, amíg a víz teljesen kicsorog belőle. A csírázási idő alatt az üveget nem érheti közvetlenül napfény, az üvegben nem lehet víz, de a magoknak állandóan nedvesnek kell lenniük, s arról is gondoskodnunk kell, hogy kapjanak elég levegőt! A penészesedés és a kiszáradás megelőzésére reggel és este leöblítjük a csírákat.
A friss, zöld hajtással rendelkező csíranövénynek szüksége van napfényre, ezért néhány nap múltán kitehetjük a konyhaablakba. A csírákat fejlettségi fokuktól függően két–tíz nap elteltével szüretelhetjük. Ezután az alaposan megmosott csírákat megszárítjuk. Így azonnal fogyasztható, de ha nem tudjuk mind felhasználni, hűtőszekrényben tárolva is néhány napig megőrzik frissességüket.

Ízlés szerint, szinte bármilyen elkészített ételhez hozzáadható, akár salátákhoz, szendvicsekhez, szendvicskrémekhez, joghurthoz, kefirhez, tejes turmix italokhoz, zöldség-, gyümölcslevekhez, mártásokhoz, sőt a már megfőtt levesekhez, sült zöldségekhez, tojásételekhez is felhasználható.

Különösen tél végén érdemes rendszeresen beépíteni a csírák fogyasztását az étrendünkbe. Noha nyers idényzöldségekkel és gyümölcsökkel (friss és savanyú káposzta, cékla, sárgarépa, karalábé, hagymafélék, fekete retek, alma, citrusfélék, kivi, banán stb.) kellő mennyiségű C-vitaminnal látjuk el szervezetünket, s gyorsfagyasztott zöldségekkel is „színesíthetjük”, vagyis rengeteg vitaminnal, ásványi anyaggal és bioaktív anyaggal tarkíthatjuk téli étrendünket, a csírák éltető frissítő színe és íze értékes tápanyagtartalmán túl frissítőleg hat a zord télben megfáradt szervezetre.

Ma már elérhetőek vákuumszárított csíráztatott gabonák (árpacsíra, kölescsíra, tönkölycsíra, stb.) és olajos magvak (lenmagcsíra, napraforgócsíra, hajdinacsíra) is, melyeket alacsony hőmérsékleten, kizárólag erre a célra kifejlesztet technológiával, szabályozott körülmények között megszárítanak, majd megőrlik megőrizve a csírázó mag minden értékes hatóanyagát, így biztosítva a termék tápanyagainak optimális felszívódását. Ezek fogyasztását javasoljuk azoknak, akik nem érnek rá otthon csíráztatni.