Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. Ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát. Engedélyezem
Termékek Menü
0

Az ABY termékekről

Termékeink egyik legfontosabb hatóanyaga a növényi eredetű omega-3 zsírsav, más néven alpha-linolénsav. A lenmagban található omega-3 zsírsav három telítetlen kötéssel rendelkező 18 szénatomot tartalmazó zsírsav, amely az ember számára létfontosságú.

Az ember szervezete ezt a hatóanyagot nem képes előállítani és csak külső forrásból tápanyagokon keresztül juthat hozzá. Mint energia hordozón kívül az omega-3 zsírsav számos igen fontos vegyület alapanyaga, amelyet a szervezet ebből, mint alapanyagból állít elő. Származékai fontos szerepet töltenek be az agy és az idegrendszer szerkezeti felépítésében és optimális működésében, továbbá más hormonszerű anyagok szintézisében. Ez utóbbiaknak különösen a gyulladást csökkentő szerepe a legfontosabb.

Ha szervezetünk megfelelő mennyiségű (napi 2-2,5g) omega-3 zsírsavhoz jut, az ember saját enzimrendszere segítségével minden szükséges hatóanyagot elő tud állítani (pl. DHA) a megfelelő mennyiségben az egészséges életműködéshez.Jelenleg az átlagos étkezésben messze a szükséges mennyiség alatt van az omega-3 zsírsav fogyasztásunk.

 

Szabadalmunkról és eljárásunkról

A csíráztatás során a különböző tápanyagok a tárolási fázisból egy működésképes fázisba kerülnek. "A magban a tápanyagok úgy helyezkednek el, mint a ZIP fájlban az információk, hozzáférhetetlenek.

A csíráztatás során "kibontjuk a programot", ezáltal hozzáférhetővé vállnak az értékes tápanyagok."

Az előállítás során a tisztított magokat csíráztatjuk, alacsony hőmérsékleten, kizárólag erre a célra kifejlesztett technológiával, vákuumnban megszárítjuk. Ezután őröljük vagy hidegen sajtoljuk, megőrizve a csírázó mag értékes hatóanyagait.

 

 

 

 

 

 

Az omega-3 és omega-6 zsírsavak jelentősége

 
Az omega-3 zsírsavak fogyasztásának kedvező hatásai széles körben publikáltak, az omega-6 zsírsavak sokkal ritkábban tűnnek fel a hírekben. Tulajdonképpen mik azok a zsírsavak és miért fontos kiegyensúlyozott bevitelük?
 

Az omega-3 valamint omega-6 szervezetünkben

Az omega-3 (ω-3) és omega-6 (ω-6) zsírsavak is fontos összetevői a sejtmembránnak valamint szervezetünk számos egyéb, mint például a vérnyomás szabályozásában és a gyulladásos válaszadásban szerepet játszó összetevőjének előfutárai. Egyre több megerősítést kap az omega-3 zsírsavak halálos szívbetegségekkel szembeni védőhatása, valamint gyulladás-gátló hatása is köztudott, amely jelentős lehet ebben és más betegségekben is. Növekvő érdeklődés övezi az omega-3 zsírsavaknak a cukorbetegség, valamint bizonyos rákfajták (1) megelőzésében játszott szerepét.
Az emberi test képes az összes, számára szükséges zsírsav előállítására, kettőt kivéve: a linolénsavat (LA), amely egy omega-6 zsírsav, valamint az alfa-linolénsavat (ALA), mely egy omega-3 zsírsav. Ezeket az étrendből kell fedezni, így “esszenciális zsírsavakként” hívják őket. Mindkettő zsírsav szükséges a növekedéshez valamint a felépüléshez, de egyéb zsírsavak (pl. az arachidonsav (AA) LA-ból történő) előállítására is használatos. Bár omega-3 zsírsavvá történő átalakulásuk révén az eikozapentaénsav (EPA) valamint dokozahexánsav (DHA) bevitele limitált, ajánlatos ezek forrásainak étrendbe történő beillesztése is. ALA valamint LA a növényekben valamint magolajakban található. Bár LA szintjük jóval magasabb, a répceolaj és dióolaj az ALA-nak is nagyon jó forrása, továbbá kiváló ALA forrás a csíráztatott lenmag olaj. Az EPA valamint DHA az olajos halakban (mint lazacban, makrélában, heringben) található. AA állati eredetű forrásokból, mint húsból vagy tojássárgájából nyerhető.
 

Az omega-3/omega-6 arány

Az emberi testben, az LA és ALA, a Δ6-deszaturáz enzim által biztosított anyagcseréért versenyeznek. Úgy vélik, hogy ez fontos az egészség szempontjából, mivel a túl magas LA bevitel csökkentené a Δ6- deszaturáznak az ALA anyagcseréjéhez felhasználható mennyiségét, mely növelné a szívbetegségek kockázatát. Ezt azok az adatok is alátámasztották, melyek 150 évre visszamenőleg mutatták ki, hogy az omega-6 zsírsav bevitelének növekedésével illetve az omega-3 zsírsavak csökkenésével párhuzamosan emelkedett a szívbetegségek száma. Így kialakult az étrendi omega-6, omega-3 zsírsavak ideális arányának koncepciója.(2)

Azonban a szívbetegségek csökkent kockázatával kapcsolatba hozható arányt még nem azonosították, és néhány szakértő úgy véli, hogy az arány nem is annyira jelentős- amire ügyelnünk kellene, az az abszolút beviteli érték. Egy ezen a területen rendezett workshop megállapította, hogy az ALA, EPA valamint DHA egyszerű étrendi növelésével elérhető e zsírsavak kívánt emelkedése a szervezet szöveteiben, míg az LA és AA csökkentett bevitele nem szükséges. (3) Továbbá az aránymódszer nem tesz különbséget azok között a diéták között, melyek omega-3 és omega-6 zsírsavakban is kielégítőek, valamint azok között, melyek mindkettőben hiányosak.

Bevitel

Az omega-3 ajánlott bevitele országonként, 0,5- 2 energia% között változik: míg az ALA ajánlott napi bevitele 0,6 és 1,2 energia% vagy 1-2 g/nap érték között helyezkedik el. A különböző zsírok étrendi bevitelén alapuló vizsgálatok azt találták, hogy az ALA tényleges bevitele naponta férfiaknál kb. 0,6g–tól (Franciaországban és Görögországban) 2,5 g-ig (Izland), míg nőknél 0,5 g-tól (Franciaország) 2,1g-ig (Dánia) terjed. (4) A bevitel legtöbb esetben túl alacsony és az omega-3 zsírsavakban gazdag ételek fogyasztásának növelése a legtöbb étrendben előnyös lenne.
Képtalálat a következőre: „omega 3”

Az omega-3 és omega-6 zsírsavak szerkezetének megértése

Az étrendi zsírok mintegy 90%-a trigliceridből származik, mely zsírsavakból és glicerinből áll. A zsírsavak egy szénláncból állnak, egyik végén egy metilcsoporttal, másik végén pedig egy karboxilcsoporttal. Mindegyik szénatomhoz számos hidrogénatom kapcsolódik- a szénatomhoz kapcsolódó hidrogénatomok száma attól függ, hogy telített vagy telítetlen zsírról van-e szó. A telített zsírsavak a maximális számú hidrogénatomot tartalmazzák, míg a telítetlen zsírsavak esetében néhány hidrogén atom hiányzik és a szénatomok közti kettőskötések helyettesítik őket.
Az “egyszeresen telítetlen” kifejezés akkor használatos, ha egy kettős kötésről, a “többszörösen telítetlen” pedig akkor, ha kettő vagy több kettős kötésről van szó. Az omega-3 valamint omega-6 zsírsavak mindegyike a többszörösen telítetlen zsírok csoportjába tartozik (1. ábra): a különbség az első kettős kötés helyében van. Az omega-3 zsírsavaknál az első kettős kötés a harmadik szénatomon, míg az omega-6 zsírsavaknál a hatodik szénatomon van, a metilcsoporttól (omegaként jelölve) számítva.
 
 

Irodalomjegyzék
1.    Lunn J and Theobald H. (2006) The health effects of dietary unsaturated fatty acids.  Nutrition Bulletin 31:178-224
2.    Simopoulos A. (2008) The importance of the omega-6/omega-3 fatty acid ratio in cardiovascular disease and other chronic diseases. Experimental Biology and Medicine. Published online 11 April 2008. DOI:10.3181/0711-MR-311
3.    Stanley JC, Elsom RL, Calder PC, Griffin BA, Harris WS, Jebb SA, Lovegrove JA, Moore CS, Riemersma RA, Sanders TA. (2007) UK Food Standards Agency Workshop Report: the effects of the dietary n-6:n-3 fatty acid ratio on cardiovascular health. British Journal of Nutrition 98:1305-1310
4.    Hulshof KF, van Erp-Baart MA, Anttolainen M, Becker W, Church SM, Couet C, Hermann-Kunz E, Kesteloot H, Leth T, Martins I, Moreiras O, Moschandreas J, Pizzoferrato L, Rimestad AH, Thorgeirsdottir H, van Amelsvoort JM, Aro A, Kafatos AG, Lanzmann-Petithory D, van Poppel G. (1999) Intake of fatty acids in Western Europe with emphasis on trans fatty acids: the TRANSFAIR study. European Journal of Clinical Nutrition 53:143-157
forrás: http://www.eufic.org/article/hu/taplalkozas/zsirok/artid/omega-3-omega-6-zsirsavak-jelentosege/
 
 

Tudományos tanulmányok

Docosahexaenoic Acid, the Aquatic Diet, and Hominin
Encephalization: Difficulties in Establishing Evolutionary Links
BRYCE A. CARLSON* AND JOHN D. KINGSTON
Department of Anthropology, Emory University, Atlanta, Georgia 30322

 
Az ember megkülönböztetett jegyei, mint a nyelv, a szerszámkészítés és használat, a kultúra és a viselkedési alkalmazkodóképesség az emberi evolúció során az agy méretével és szervezettségével függött össze. Az agy kifejlődéséhez és fenntartásához a szervezetnek szüksége van omega-3 zsírsavakra, az agyba beépülő hosszú szénláncú omeaga-3 zsírsavra, a DHA-ra. Az elsődleges, in-vitro körülmények között végrehajtott vizsgálatok azt mutatták, hogy a DHA perkurzorából, az alpha-linolénsav-ból az emberi sejtek ezt nagyon nehezen tudják szintetizálni, ezért kialakult egy olyan elmélet, hogy az ember fejlődéséhez és fennmaradásához szükséges a DHA étkezési adagolása tengeri eredetű forrásokból. A dolgozat szerzői azonban bemutatják, hogy a modern emberi szervezet a szükséges DHA-t megfelelő mennyiségben  elő tudja állítani szárazföldi eredetű alpha-linolénsavból, amennyiben az rendelkezésre áll. Bővebben lásd az angol nyelvű dokumetációt, ide kattintva.



Alpha-linolenic acid and its conversion to longer chain n_3 fatty acids: Benefits
for human health and a role in maintaining tissue n_3 fatty acid levels
Gwendolyn Barceló-Coblijn a,*, Eric J. Murphy

 
A szerzők az elmúlt kb. tíz év nemzetközi kutatási eredményeit foglalja össze, amelyet az alpha-linolénsav, mint esszenciális zsírsav átalakulásáról hosszú szénláncú DHA-vá, végeztek. A kutatási eredmények azt mutatják, hogy a szervezet különböző szövetei szövetspecifikus módon alakítják át az alpha-linolénsavat(ALA) DHA-vá. Bemutatásra került, hogy a máj  az ALA-DHA átalakulás legfontosabb szerve, ahonnan a szervezet szétosztja a DHA molekulákat a szükséges mennyiségben a különböző szerveknek, így az agy részére is. A májszövetek mintegy 30-szor nagyobb mennyiségben képesek DHA-t szintetizálni, mint amennyire a szervezetnek szüksége van. Arra is fény derült, hogy a DHA fogyasztása (halolajakból) nem helyettesíti az ALA bevitelt. Az alpha-linolénsav étkezés útján történő bevitele kulcsfontosságú a szervezet zsírsavegyensúlyának biztosítására és fenntartására. Bővebben lásd az angol nyelvű dokumentációt, ide kattintva.


Translational studies on regulation of brain docosahexaenoicacid (DHA) metabolism in vivo
Stanley I. Rapoport

 
Stanley Rapoport Professzor úttörő munkát végzett az esszenciális zsírsavak agyi szintézisének, beépülésének vizsgálatában. A vizsgálatokat azonban csak kísérleti állatok felhasználásával lehetett elvégezni. Az eredmények azonban csak bizonyos transzponálással és korlátozással lehet az emberi szervezetre alkalmazni. Ez a dolgozat azonban már olyan technikát mutat be, ahol ezek a folyamatok in vivo, élő szervezetben is vizsgálhatók, akár emberi kísérleti alanyon. Bővebben lásd az angol nyelvű dokumentációt, ide kattintva.


Omega-3 fatty acids, oxidative stress, and leukocyte telomere length:
A randomized controlled trial
Janice K. Kiecolt-Glaser , Elissa S. Epel , Martha A. Belury , Rebecca Andridge , Jue Lin ,
Ronald Glaser , William B. Malarkey , Beom Seuk Hwang d, Elizabeth Blackburn

 
 Rövidebb telomérek általában összefüggésben vannak a gyengébb egészségi állapottal, a korhoz kötött betegségekkel és a korai halálozással. A telomerek hosszúságát a telomeráz enzim szabályozza, amely azonban ki van téve a gyulladást kiváló cytokíneknek és az oxidációs stressznek. Jelen randomizált kontrol kísérletünkben az omega-3 többszörösen telítetlen zsírsav kiegészítés csökkentette a gyulladást serkentő cytokíneket. Ez a tanulmány azt vizsgálta, hogy az Omega-3 kiegészítés szintén befolyásolja-e a fehérvérsejtek telomérjeinek hosszát, a telomeráz enzimet,valamint az oxidatív stresszt. Azon felül, hogy viszgáltuk a csoport különbségeket, azt is értékeltük, hogy a folyamatos omega-6:omega-3 arányváltozás milyen hatással van a beépülésre, anyagcserére. A négy hónapig tartó véletlenszerű kísérletben 106 egészséges, nem mozgó túlsúlyos középkorú és idősebb felnőtt vett részt, akik naponta (1) 2,5g/nap omega-3, (2) 1,25g/nap omega-3 és (3)placebo kapszulákat kaptak, amelyek zsírsavösszetétele a tipikus amerikai étrend összetételét tükrözte. A tápanyag kiegészítés szignifikánsan csökkentette az oxidatív stresszt, amelyet F2-isoprostánokkal mértek (p=0,02).A becsült geometriai átlaga a log-F2 isoprostán értéknek 15%-al volt kevesebb a két omega-3 kiegészítő csoportban a placebó-hoz képest. Habár a különbség a kezelt csoportok között nem szignifikáns, de az omega-6:omega-3 arány megváltozása segítette tisztázni a kezelések hatását: vagyis a telomérek hossza növekedett a a csökkenő omega-6:omega-3 arány hatására. Az adatok azt mutatják, hogy kisebb omega-6:omega-3 aránynak jelentős hatása van a sejt öregedésre. Lehetséges, hogy a - gyulladások, az oxidatív stressz és az immun sejtek öregedése hármas hatás, ami a betegségeket megelőző mechanizmusa – csökkenthető a táplálkozás segítségével. Ez a transzlációs tanulmány szélesíti lehetőségeinket az omega-6:omega-3 egyensúly hatásainak megértésére. Bővebben lásd az angol nyelvű dokumentációt, ide kattintva.


Dietary lignans: physiology and potential for cardiovascular
disease risk reduction
Julia Peterson1, Johanna Dwyer1,2, Herman Adlercreutz3, Augustin Scalbert4, Paul
Jacques1, and Marjorie L McCullough5


Ez a dolgozat igyekszik összefoglalni azokat a kísérleti eredményeket, amelyek a lignanok élettani szerepével, valamint a lignanok a szív és érrendszeri betegségek kockázatának csökkentésével foglakoznak. A kutatási eredmények arra engednek következtetni, hogy a lenben található lignanok, mint pl. az SDG (secoisolariciresinol-diglicerid) alkalmazása nagyon ígéretes lehet. Bővebben lásd az angol nyelvű dokumentációt, ide kattintva.

Presence of Caffeic Acid in Flaxseed Lignan Macromolecule
Agnieszka Kosińska & Kamila Penkacik &
Wiesław Wiczkowski & Ryszard Amarowicz


A lenmagban az SDG lignan óriásmolekula formájában fordul elő, hosszú molekulaláncot képezve. Ebben az óriásmolekulában a lignan molekulákat más molekulák kötik össze mintegy távtartóként. Az SDG molekulák között ferulic sav, p-coumarinsav és kévésav molekulák töltik ki a teret. Ezek a molekulák azonban önmagukban is nagy hatású antioxidánsok és igen előnyös élettani hatásuk van. Bővebben lásd az angol nyelvű dokumentációt, ide kattintva.


Tamoxifen, Flaxseed, and the Lignan Enterolactone Increase
Stroma- and Cancer Cell–Derived IL-1Ra and Decrease
Tumor Angiogenesis in Estrogen-Dependent Breast Cancer
Gabriel Lindahl1, Niina Saarinen1,2, Annelie Abrahamsson1, and Charlotta Dabrosin1

A szerzők kimutatták, hogy Tamoxifen(rákellenes gyógyszer) , lenmag vagy enterolacton(phyto-ösztrogen) csökkenti a gyulladást növelő citokínek koncentrációját és ez által megakadályozza a rákszövetek ellátását biztosító érrendszer kialakulását. Ennek következtében az ösztrogén indukált mellrák sejtek fejlődését akadályozzák. A szerzők az eddig ismeretlen hatásmechanizmust is feltárták. Bővebben lásd az angol nyelvű dokumentációt, ide kattintva.